Υπερτροφές

Υπερτροφές χαρακτηρίζονται οι τροφές που περιέχουν υψηλές ποσότητες θρεπτικών συστατικών, κυκλοφορούν εδώ και αρκετά χρόνια και έχουν τεράστια απήχηση στους καταναλωτές. Ο ορισμός δεν είναι ακόμα, πλήρως αντικειμενικός, αλλά οι έρευνες και οι μελέτες δείχνουν ότι οι υπερτροφές βελτιώνουν την υγεία μας, προσφέρουν ευεξία, δρουν προληπτικά έναντι μιας σειράς ασθενειών όπως καρδιαγγειακά νοσήματα, υπέρταση, διαβήτη τύπου ΙΙ, παχυσαρκία, ορισμένων καρκίνων και μεταβολικών νοσημάτων.
Οι περισσότερες από τις υπερτροφές καταναλώνονται ωμές και έχουν μικρή θερμιδική αξία αλλά σημαντική διατροφική. Περιέχουν σημαντικές ποσότητες αντιοξειδωτικών, βιταμινών, μεταλλικών ιχνοστοιχείων, ορισμένων αμινοξέων κλπ.
Σίγουρα όλοι οι παραπάνω ισχυρισμοί φαίνονται άκρως ελκυστικοί στον μέσο καταναλωτή, όμως είναι όντως απαραίτητες οι «σούπερ τροφές» στην καθημερινή μας διατροφή, ιδιαίτερα όταν αυτή είναι ολοκληρωμένη;
«Αν κάποιος έχει ισορροπημένη διατροφή, η οποία περιλαμβάνει όλες τις ομάδες τροφίμων σε μεικτά γεύματα δεν τις έχει ανάγκη», λέει σχετικά ο κ. Σταμάτης Μουρτάκος, αθλητικός διατροφολόγος – εργοφυσιολόγος και προσθέτει: «Οι μέχρι στιγμής έρευνες για αυτές τις τροφές είναι περιορισμένες και χρειάζεται να γίνουν αρκετές μελέτες ακόμα για να αποδειχτεί κατά πόσο πραγματικά κάνουν όλα όσα υπόσχονται. Πολλές από αυτές, για παράδειγμα, υπόσχονται γρήγορο αδυνάτισμα. Αν ήταν έτσι, όλοι θα τις παίρναμε, όλοι θα ήμασταν αδύνατοι και το πρόβλημα της παχυσαρκίας στην Ελλάδα θα είχε λυθεί».
Μεγάλη προσοχή, σύμφωνα με τον κ. Μουρτάκο, θα πρέπει να δοθεί και στο τρόπο με τον οποίο αλληλεπιδρούν αυτές οι τροφές με την καθημερινή μας διατροφή, αλλά και με μια σειρά φαρμάκων. «Δεν έχει μελετηθεί επαρκώς ο τρόπος με τον οποίον ορισμένες τροφές, οι οποίες περιλαμβάνουν σημαντικές ποσότητες θρεπτικών συστατικών αλληλεπιδρούν με άλλες τροφές ή φάρμακα, επομένως οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί. Όλοι ψάχνουν μια ‘σούπερ τροφή’, η οποία θα τους κάνει ‘σούπερ ανθρώπους’. Όλοι ψάχνουν κάτι το μαγικό για να ‘απογειωθούν’. Είναι μεγάλη η ανάγκη του ανθρώπου να πιστέψει σε κάτι. Όμως αυτό που λείπει από τον περισσότερο κόσμο είναι η παιδεία και η ορθολογική σκέψη. Θα πρέπει να αποκτήσουμε μια διατροφική παιδεία, να φιλτράρουμε την παραπληροφόρηση και να ξεχωρίζουμε τι είναι προϊόν μάρκετινγκ και τι είναι σωστό», καταλήγει.